Wednesday, 1 June 2011

Fesyen Tudung Isteri Obama jadi ikutan

 Pemakaian tudung oleh first lady Amerika Syarikat, Michelle Obama, ketika berkunjung ke Masjid Istiqlal, Jakarta baru-baru ini heboh diperkatakan di seluruh Indonesia, malah tidak terkecuali di Malaysia sendiri. 
Michele, ketika menemani suaminya Barack Obama melawat masjid terbesar di Asia Tenggara itu, mengenakan tudung yang dililit kemas menutupi rambutnya sambil menyarungkan blazer dan seluar labuh berwarna hijau muda. Tampak kemas dan sederhana dan yang paling penting tampak sopan dan hormat pada tempat yang dilawatinya.
 Perkara ini telah membawa rahmat buat penjual tudung di Pasar Tanah Abang, Jakarta apabila diserbu oleh orang ramai setelah mengetahui bahawa tudung yang dipakai oleh Michele itu, dibeli dari situ.
Hal ini diakui sendiri oleh Murni, Ketua Persatuan Pedagang Pasar Tanah Abang (P3TA),  yang menyatakan kesan penggunaan tudung tersebut dapat dilihat dengan meningkatnya jumlah  pedagang pakaian muslim yang berjumlah sekitar 1260 pedagang di situ .
"Hal ini mengingat Barrack Obama meruapakan salah satu pemimpin yang paling terkenal di dunia. Apapun yang berhubungan dengan Obama pasti menarik perhatian masyarakat. Tidak terkecuali kerudung yang dipake  istrinya. Buktinya setelah menyaksikan tayangan televisi banyak masyarakat membeli kerudung di sini,” kata Murni.
 
p/s: walaupun Michele ni bukan Muslim, aku sgt respek dengan dia ni sebab mampu untuk tutup aurat dengan lengkap ketika melawat masjid. Tak macam sesetengah isteri pemimpin kita di Malaysia ni, yang nama saja Islam, tp bila ke masjid/ acara tilawah/ acara keagamaan, sekadar pakai selendang tayang jambul tinggi!

No comments:

Post a Comment

thanks for your comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts