Monday, 23 May 2011

10 fakta menarik Coca-Cola...

Fakta yang tersenarai di bawah adalah kajian saintifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coca Cola (Coke)..

(Di dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di atas jalanraya apabila kemalangan berlaku.. )


  1. Masukkan tulang dan Coke dalam satu mangkuk, selepas 2 hari tulang akan hancur dan hilang sama sekali.. untuk peniaga2 sup tulang yg rasa2 tulang dorg banyak x abis tu, so boleh la guna cara ni nak lupuskan tulang2 tu... ke guane..? haha..

  2. Masukkan air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam and then tarik flush.. Kesan kotoran akan hilang dari tindakan 'citric acid' yg ada dalam Coke.. satu bahan gantian untuk mencuci tandas kalau sabun dah habis..

  3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome.. Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke, hasilnya karat hilang... simple..!

  4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta: tuang saja Coke pasti hakisan hilang serta merta..

  5. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit pada pakaian: tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa.. kesan minyak itu pasti hilang. kemudian boleh la minum air basuhan tadi, berperisa Coke.. ahahahaha..! =P

  6. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit..? Celup tuala dengan air Coke dan lap.. pasti bersih.. x payah dah nak beli pencuci yang mahal2 tu.. kalau guna Coke, sambil2 cuci boleh minum jgak kan.. huhu

  7. Bahan aktif Coke adalah phosporic asid.. Ia mempunyai pH 2.8.. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari.. Kilang Perwaja/besi mesti suke ni... :)  Asid tersebut juga boleh menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama ke arah penyakit osteoporosis..      

    Sila lihat lori yang membawa air Coke dalam lori tangki (bukan lori yg membawa air Coke yg dalam tin/botol) pasti dilengkapi dengan tanda amaran ''BAHAN KIMIA BAHAYA'' atau ''BAHAN PENGHAKIS BAHAYA''.. lori tangki itu juga diselaputi dengan bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori itu dihakis.. jangan letak/park kereta berhampiran lori itu, silap2 tengah bawak kereta, putus dua sebab hakisan/karat..

  8. Untuk melonggarkan skru yg ketat dan berkarat : sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka..

  9. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun.. Wahhh.. mesti buat overhaul ni... =P

  10. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh dalam satu tin Coke.. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum pasti termuntah, tapi tambahkan sedikit Citric Acid, pasti anda akan tersenyum... :) tambah pulak dengan ais... betul2 hao liao.. hahaha.. for your information, asid tersebut bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tak berapa manis..  Lidah ngan otak pun kena tipu.. semua minuman ringan menggunakan asid yg sama.. mcam susah nk percaya kan..? sila lah percaya ye.. :)
"Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta untuk menghilangkan rasa letih dan       mengkhayalkan untuk para pekerja buruh. Cam candu masuk China dulu. Antara isi kandungannya adalah
ekstrak dari daun coca [cocaine] dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan CocaCola tu."

Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu hilang/lebur dalam masa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, kot-kot gigi tu bleh hilang! huhu.. Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama jer! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut.

DiIndia, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun seranggalah pulak. Saper ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot?
Cubalah!

Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas , sembur serangga dll. Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan cuci/pelincir/penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas anda boleh cuba sendiri dirumah jika tak percaya. Yang mana tak pass sains khasnya kimia dulu masa sekolah bolehlah buat eksperimen sains kimia ni kat rumah.

haus plak tekak  masa nk masukkan gambar ni... huhu






sekian... :))




No comments:

Post a Comment

thanks for your comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts