Monday, 30 May 2011

Pemandu yang memegang rekod saman termahal

Seorang pemandu kereta di Switzerland sungguh malang ketika memndu keretanya dalam kelajuan 290 kilometer sejam. Lelaki tersebut ketika ini dikenakan saman sebanyak 660 ribu poundsterling .

Jumlah denda ini dianggap sebagai rekod saman termahal di dunia. Kejadian ini terjadi ketika lelaki berusia 37 tahun yang menolak disuruh berhenti, terlihat dia memandu keretanya sebanyak dua kali dalam kelajuan 145 kilometer sejam. Demikian diberitakan AFP,

Menurut hukum di Switzerland jumlah denda diputuskan berdasarkan atas tingkat kekayaan dan pelanggaran di jalan raya yang dilakukan. Pada kes terakhir ini, juru cakap polis Benoit Dumas mengatakan pihaknya tidak dapat membiarkan siapapun memandu dengan kelajuan 290 kilometer sejam.

Kini kereta lelaki tersebut disita oleh pihak polis dan polisi pun memaksa lelaki tersebut untuk membayar denda harian sebanyak 2,200 poundsterling selama 300 hari.

Lelaki ini boleh dianggap sebagai pemegang rekod saman termahal di dunia. Rekod sebelumnya dipegang oleh pemandu berasal Switzerland yang terpaksa membayar saman sebanyak 185,000 poundsterling.

sumber : http://international.okezone.com





1 comment:

  1. giler pandu laju2 pehal..xpsl2 kn byr saman.

    ReplyDelete

thanks for your comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts