Tuesday, 24 May 2011

6 pulau menyeramkan..

Siapa tahu kat dunia ni ada 6 pulau yg menyeramkan... 
1. Pulau Fiji

Fiji punya sejarah, kisah terkenal macam kanibal kanak-kanak, pembunuhan, penyiksaan kanak-kanak. Tahun 1840, ada someone yang pernah menulis tentang pulau ini. Katanya, di pulai ini tinggal para kanibal sadis yang suka menangkap orang dewasa dan budak kecil dari laut dan pantai.

budak kecil yang ditangkapnya itu kemudian digantung menjadi hiasan bendera, sampai akhirnya budak kecil tu mati mabok laut.

sesetengah budak2 yang ditangkap tu, dibawa hidup hidup dan dijadikan contoh bagi anak-anak penduduk setempat tentang seni perang. Anak-anak hasil tangkapan itu dipanah, dipukul dengan tongkat sampai mati. kesian kann... 

2. Pulau Sampah Pasifik

Pulau ini disebut pulau sampah sebab pulau ini terbentuk dari sampah-sampah terutama plastik yang dibuang oleh orang Amerika dan Cina. Jadi, tiap kali Amerika atau Cina membuang sampah ke laut, sampah itu kemudian terkumpul di tempat yang sama, namanya North Pacific Gyre.

Makin lama, sampahnya makin banyak dan sekarang sampah itu sudah menjadi seperti pulau dengan ukuran sebesar Texas.

Sampah plastik tentunya tak boleh terurai, tapi boleh hancur kecil-kecil hingga jadi sebesar plankton. Dan ikan2 yang ada makan sampah2 tu, pastu kita pun makan ikan2 tu... waaa, sedap kan.. hehe

Sejumlah peneliti pernah mengambil sampel air laut dari daerah pulau sampah dan hasilnya, jumlah kandungan plastik 6x lebih banyak daripada jumlah plankton.

Meski sampah itu sudah membentuk sebuah pulau, namun jangan cuba berdiri di atas pulau sampah ini. Sebab nanti jatuh dalam tu pastu kita tertutup oleh sampah2 tu... 

3. Pulau Izu

Pulau Izu, letaknya di wilayah Jepun. Pulau ini udaranya dipenuhi gas sulfur dengan konsentrasi tertinggi di seluruh dunia. Tapi sampai sekarang, masih ada sejumlah orang yang menetap disana, namun terus menggunakan masker.

Di tengah malam, siren akan bunyi kerana  gas sulfurnya teruk dan jika dihirup maka boleh mati lemas. Orang-orang disana menghabiskan hidupnya dengan cara ini.




4. Pulau Ramree

Tahun 1945, zaman Perang Dunia II, ada sekitar 900 tentara Jepun dihantar ke Pulau Ramree. 

Pulau ini banyak dihuni oleh nyamuk malaria, kalajengking yang mematikan, dan buaya laut. Tentera yang selamat dari pulau itu majoriti mengalami luka parah..

Kejadian ini kemudian masuk Guinness Book of World Records’ “Greatest disaster suffered from animals.”


5. Pulau Poveglia

Pulau Poveglia berada di daerah perairan Venice, Itali. Pulau ini terbentuk ketika orang-orang Romawi zaman dulu, dengan baik hati mencari tempat untuk mengkuarantin orang-orang yang kena virus mematikan di zaman itu. Pulau Poveglia ini akhirnya dipenuhi oleh ribuan orang sakit yang akhirnya mati di sana.

Beberapa abad kemudian, virus Bubonic menyerang Eropah, dan pulau ini kembali ke masa ‘kejayaan’ nya, sebagai tempat picnic terakhir buat orang-orang yang nazak..

Waktu virusnya makin parah, akhirnya semua orang yang mengalami virus itu dihantar ke Pulau Poveglia. jumlah kematian di pulai ini jadi sekitar 160.000 nyawa.

Pada tahun 1922 di pulau berbau mayat  ini dikejutkan lagi dengan cerita doktor2 jiwa disana suka menyeksa pesakit dengan membiarkan mereka di atas bangunan, hingga mereka mati.

Khabar selanjutnya, doktor2 itu akhirnya juga mati sebab dicampak dari atas bangunan oleh hantu2 pesakit yang mati diseksa oleh mereka.. haha.. pada yg tak percaya pada hantu mesti xpercaya mende ni..


6. Pulau Ular

Pulau ini dipenuh oleh ular. Pernah ada nelayan yang  kesana, terus pulang dan perahunya dipenuhi darah. Ular yang memenuhi pulau ini jenisnya Golden Lancehead. Racun ular ini termasuk salah satu yang terganas, sebab ular ni makan daging hingga ke tulang. Ular jenis ini cuma ada di pulau itu.

No comments:

Post a Comment

thanks for your comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts