Monday, 30 May 2011

Polis guna Helikopter mencari budak yang menendang bola ke jendela sebuah rumah kaca

OXFORD - Polis di Chalgrove,Britain dianggap terlalu berlebihan dengan mengirim helikopter untuk memburu seorang remaja yang menendang bola ke arah jendela sebuah rumah kaca.

Remaja berusia 15 tahun ini menghancurkan kaca jendela rumah kaca tersebut ketika bermain dengan temannya di balik taman sebuah pub di Chalgrove, dekat Oxford. Namun anehnya, polis mengerahkan helikopter untuk menangkap budak ini.

Dalam waktu 30 minit, helikopter sudah tiba dilokasi kejadian dari tugas lain. Mereka ditugaskan untuk mencari tahu keberadaan remaja-remaja tersebut, dengan bantuan dua orang polis yang ada di darat.

Polis menilai tindakan remaja ini sebagai kejahatan yang menyebabkan kerosakan. Pihak polis membela diri pengerahan helikopter tersebut kerana berada tidak jauh dari lokasi kejadian.

Tindakan polisi ini diejek oleh pemiliki pub. "Tindakan mereka (polis) terlalu berlebihan, yang dilakukan remaja tersebut hanyalah sebuah insiden ketidaksengajaan. Mereka menendang bola dan mengenai jendela rumah kaca tersebut," ucap Emma Arnold seperti dikutip Orange, Jumat (27/5/2011).

Sementara juru bicara kepolisian Rebecca Webber membela diri bahwa pihak Kepolisian Thames Valley tidak mungkin mengerahkan helikopter untuk mengatasi kejahatan kecil.




No comments:

Post a Comment

thanks for your comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts