Sunday, 10 July 2011

Negara Terbaru Di Dunia - Sudan Selatan

Selepas berdekad-dekad peperangan dan berjuta-juta kematian dicatatkan, hari ini tepat pukul 12.01 pagi dihadapan berpuluh-puluh ribu rakyat Sudan dan pembesar-pembesar asing menyaksikan negara terbaru di dunia dilahirkan pada hari Sabtu (9/7/2011).


Sudan Selatan menjadi negara ke-193 di dunia yang diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), juga merupakan salah satu dari negara di dunia yang paling kurang membangun. 

Bertempat di sekitar makam John Garang, iaitu seorang pemimpin lama Pergerakan Pembebasan Rakyat Sudan (SPLA) - orang ramai yang mula berkumpul sejurus selepas fajar, dengan beribu-ribu rakyat Sudan Selatan mula mengambil tempat masing-masing untuk menyambut kemerdekaan.
 



Satu delegasi pegawai-pegawai Sudan Selatan dan pembesar-pembesar asing dari Zimbabwe hingga ke Norway menghadiri majlis yang bermula lebih daripada satu jam lewat.Selepas perbarisan oleh bekas pemberontak SPLA, Speaker James Wani Igga membaca pengisytiharan kemerdekaan dan kewujudan negara itu secara rasmi.  
"Kami telah memutuskan untuk mengatasi masa lalu dan menghadapi masa depan dengan tujuan yang baru, dan ia telah mementingkan keampunan dan perdamaian, "kata Igga.
  

Salva Kiir Mayardit, presiden Sudan Selatan, berdiri bersebelahan dengan Omar al-Bashir, rakan sejawatannya di Sudan Utara dan lawan lama kemerdekaan Sudan Selatan.  
Bashir berucap di satu majlis di ibu negara selatan pada Sabtu, mengucapkan tahniah atas kemerdekaan wilayah Selatan itu.  
"Kami mengucapkan tahniah kepada saudara-saudara kita di selatan bagi penubuhan negara baru mereka. Kehendak rakan-rakan kita di selatan perlu dihormati," katanya.
  



Suara teriakan kegembiraan disambut sebaik saja bendera baru Sudan Selatan dinaikkan dan bendera lama SPLA diturunkan- sambil lagu kebangsaan terbaru dimainkan oleh pembesar suara. Bendera lama Sudan akan disimpan di arkib negara itu di Juba, sebagai pengiktirafan kepada "sejarah" negara itu. 


sumber : billyinfo

2 comments:

  1. dh mcm korea..tanda keamanan dunia makin kurang..

    ReplyDelete
  2. welcome to the world South Sudanese!!!

    ReplyDelete

thanks for your comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts